Forum Grupa Trzymająca Władzę Strona Główna FAQ Użytkownicy Szukaj Grupy Profil Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zaloguj Rejestracja
Grupa Trzymająca Władzę
Jest nas wielu(-_(- _-)_-)nas nie pokonacie
 Pedagogika jako nauka o wychowaniu Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy temat Odpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Dejwid
Ojciec Dyrektor
Ojciec Dyrektor



Dołączył: 01 Lut 2007
Posty: 1256
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bielsko-Biała

PostWysłany: Wto 21:57, 06 Lut 2007 Powrót do góry

PEDAGOGIKA JAKO NAUKA O WYCHOWANIU, MIEJSCE PEDAGOGIKI W SYSTEMIE NAUK SPOŁECZNYCH
PEDAGOGIKA - nauka o wychowaniu
.Pedagogika wchodzi w zakres socjologii.
Pojęcie wychowania można rozpatrywać w 3 zakresach:
-1.kiedy człowiek poddawany jest działaniu czynników zewnętrznych i pod ich wpływem zmienia swoje zachowanie.
-2. Zorganizowane (celowe) działanie ukierunkowane na zmianę zachowania, działania te są ukierunkowane na sferę emocjonalną, intelektualną i religijną,
- 3.Pewien rodzaj działalności człowieka na sferę emocjonalno - ewolucyjną,
DYDAKTYKA - teoria nauczania - sfera intelektualna,
WYCHOWANIE - sfera emocjonalna i ..................
W praktyce nie da się od siebie oddzielić procesu wychowawczego i procesu nauczania.
KSZTAŁCENIE - pogłębione nauczania i wychowanie, którego celem jest kształtowanie umiejętności i nawyków.
SYSTEM - pewna logiczna całość wyodrębniona z otoczenia. Nie może być to całość jednorodna, tylko zróżnicowana wewnętrznie, a elementy wyróżnione z całości muszą być powiązane wzajemnie, muszą ze sobą współdziałać i w razie potrzeby można jedne elementy zastąpić innymi.
Nauki współdziałające z pedagogiką:
- socjologia np.: wychowanie, kultura,
- biologia np.: fizjologia układu nerwowego,
- filozofia np.: etyka, estetyka,
- psychologia np.: ................ rozwojowa
Nauki pomocnicze:
- socjologia wychowania,
- psychologia wychowania,
- historia wychowania,
- pedagogika wychowania.
Nauki typowo pedagogiczne zostały pogrupowane wg. pewnych kryteriów:
1. Działalność wychowawcza dokonuje podziału pedagogiki ze względu na wybraną działalność wychowania:
- teoria wychowania
- teoria nauczania
2. Metodologiczna:
- pedagogika ogólna: obszar związany z procedurami i celami
- pedagogika społeczna: ta część pedagogiki, która usiłuje rozwiązać różnego rodzaju problemy wychowawcze jak i pedagogiczne warunkując je o pewne metody.
3. Rozwojowe, począwszy od pedagogiki przedszkolnej poprzez wczesnoszkolną, szkolną, studiów, dorosłych.
4. Dewiacji rozwojowej. Dotyczą różnych sfer emocjonalnych jak i fizycznych.
- pedagogika resocjalizacyjna,
- pedagogika penitencjarna,
- pedagogika rewidencyjna (osoby o zaburzeniach fizycznych).
Metodologiczne podstawy pedagogiki.
PEDAGOGIKA JEST NAUKĄ SPOŁECZNĄ


FUNKCJE PEDAGOGIKI (SPOŁECZNE)
1. Diagnostyczna - diagnoza - pojęcia zaczerpnięte z medycyny jest pojęciem określającym istniejący stan rzeczy.
Diagnoza pedagogiczna obejmuje wiele obszarów np.: na ile wiedza z j. Polskiego została przyswojona przez klasę, diagnozujemy zachowanie ucznia w czasie zajęć oraz ustalamy przyczyny.
2. Prewidystyczna - polega na tym, żeby na bazie diagnozy przewidzieć w oparciu o istniejący stan rzeczy, prognozujemy w jakim kierunku stan rzeczy będzie się rozwijał. Nie prognozujemy na pojedynczych przypadkach. Przewidywanie pewnych tendencji rozwojowych oparte jest o badania masowe.
3. Poznawcza - dostarczenie pewnej orientacji o otaczającym nas świecie, po to aby zaspokoić naszą potrzebę wiedzy, umożliwia nam twórcze przystosowanie do badanego otoczenia. Badania są niezakłócone, jeżeli istnieje równowaga między otoczeniem a jednostką.
4. Psychologiczna - zdobywana przez nas wiedza ma wywołać zmiany w naszej psychice, ma kształtować nasze postawy, wpłynąć na motywację.
5. Techniczna - wyraża się tym, że wyniki badań mają być narzędziem za pomocą którego mamy przekształcać otaczającą nas rzeczywistość.
Pedagogikę traktuje się jako naukę zarówno natury praktycznej - ze względu na stawiane problemy i sposoby ich rozwiązywania. Pedagogika ma również ambicje tworzenia bardziej ambitnych teorii za względu na sposób ujmowania swoich wyników. Formułowanie tych wyników jest ogólne.

SPOSOBY PODEJŚCIA DO ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW PEDAGOGICZNYCH.
1. Podejście obiektywistyczne - badacz dąży do wykrycia pewnych zależności istniejących pomiędzy zbadanymi obiektami.
2. Podejście teologiczne (xxxxxxxxxxxxxxxx) - wykrywanie tych zależności, które są niezbędne do osiągnięcia założonego celu.
PROCEDURA BADAWCZA:
1. Podejście obiektywistyczne
- pytam czym wywołany jest obecny stan rzeczy.
2. Podejście teleologiczne:
- pytam jakie warunki są potrzebne aby osiągnąć zamierzony stan rzeczy.

ETAPY FORMUŁOWANIA ROZWIĄZAŃ
1. Podejście obiektywistyczne
Hipoteza: wywołany stan rzeczy został wywołany przez istniejący stan rzeczy X.
2. Podejście teleologiczne:
Hipoteza: postulowany stan rzeczy może zaistnieć w warunkach W.
Pedagogia - (gr. paidós „dziecko”; agogós „przewodnik”) zespół środków i metod wychowawczych stosowanych przez nauczycieli; pojecie pedagogii odnosi się do praktyk „sztuki wychowania” w odróżnieniu od pedagogiki, która jest teoretyczna i naukowa refleksją dotyczącą praktyki edukacyjnej; objaśniane pojęcie pedagogii odnosi się także do paradygmatu edukacyjnego, który może przybierać postać tego programu wychowawczego (np. szkoły)

Pedagogika PWN - dziedzina (dyscyplina) nauki zajmująca się badaniem szeroko rozumianych procesów edukacyjnych oraz uwarunkowań dyskursu edukacyjnego. Pedagogika opisuje, wyjaśnia i stara się zrozumieć, jest nauka typowo teoretyczną.
Śliwerski B. (red.)., PWN, Warszawa 2000


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy temat Odpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group :: FI Theme
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Regulamin