|
|
|
|
Grupa Trzymająca Władzę
Jest nas wielu(-_(- _-)_-)nas nie pokonacie |
|
|
|
|
|
Autor |
Wiadomość |
Dejwid
Ojciec Dyrektor
Dołączył: 01 Lut 2007
Posty: 1256 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany:
Wto 21:59, 06 Lut 2007 |
|
|
PEDAGOGIKA JAKO NAUKA O WYCHOWANIU
-pedagogikę jako dyscyplinę można podzielić na wiele sposobów(np. czysto teoretyczne, lub empiryczne poprzez badania rzeczywistości)
- na przestrzeni dziejów nurty w pedagogice były rózne, dziś ped. próbuje je łączyć
PEDAGOGIKA 1)Normatywna 2) Teoretyczna
Historia wychowania jest integralną częscią pedagogiki
Ideał wychowawczy-najwyższy, najogólniejszy cel wychowania, któremu powinny być podporządkowane wszystkie cele, treści i metody pracy wychowawczej
DIAGNOZA PEDAGOGICZNA-(gr.diagnosis-rozróżnienie,osądzenie) porównanie stanu faktycznego z pewną normą, standardem. Początkowo termin ten związany był z medycyna. Do nauk społ-pedagog.wprowadziła go Mary Richmond . A Komeński wymienia 3 rodzaje diagnoz:1)diagnozę społ. i indywidualnego przypadku 2)diagnozę małych grup społ. 3)diagnozę społ. lokalnej ETAPY-1) to czynności przygotowywawcze, czyli określenie przyczyn podjęcia badania 2) obejmuje prawidłowe sformułowanie problemów badawczych i hipotez; jest oparta na znajomości faktów dotyczących interesującego nas zjawiska. Trzeba dokona ć diagnozy typu (związane z wielkim ryzykiem - tak było w notatkach(nieoich) - toneiam sensu! 3) powinna zawierać szczegóły programu i planu nauczania oraz jego organizację 4) diagnosta powinien dobrać odpowiednie metody i techniki badawcze 5) analiza i interpretacje materiału ------ W przypadku diagnoz pedagogicznych nie istnieją gotowe metody diagnozy do zastosowania w konkretnym miejscu, przypadku. Metodę trzeba jednorazowo tworzyć, posługując się m.in.modelami metod diagnostycznych w badaniach naukowych. TECHNIKI BADAWCZE-wywiad(retrospekcyjny, anamnestyczny)-obserwacja(niedostępne są uczucia)-analiza dokumentów(np. sprawozdań, opini, orzeczeń specjalistycznych)-analiza wytworów (np. rysunków, wypracowań, listów) -techniki socjometryczne(np. zgadnij kto?, plebiscyt rzyczliwości i niechęci)-eksperyment pedagogiczny - rozmowa - techniki projekcyjne----z pedagogicznym badaniem diagnostycznym wkracza się tam, gdzie w nauczaniu czy wychowaniu pojawiają się pewne zakłócenia. CEL DIAGNOZY - rozpoznanie tych zakłóceń, przez wychwycenie zmian w wychowaniu, które zostały przez te zakłócenia spowodowane, czyli ustalenie przyczyn i skutków Programy ukryte -wychowanie jest realizowane wg. jakichś programów, to jest to czego czy nas szkoła a nie nauczyciele rodzaje diagnoz? - dynamiczna (związek przyczynowo-skutkowy) - genetyczna (źródło zaburzeń)- funkcjonalna - pełna - cząstkowa - kolegialna - fazowa(ustalenie etapu zmian) - prognostyczna------powinna zmieniać życie u podstaw(przyczyn) a nie objawów------działanie periatywne- doraźne, nastawiona na likwidację pewnych objawów Rodzaje 1) rozpoznawanie diagnoz patologicznych 2) rozpoznawanie ogólnego stanu pacjenta ------ STRUKTURA PEDAGOGIKI-->pedagogika ogólna--->dydaktyka--->teoria wychowania tytuły naukowe 1)mgr asystenci, wykladowcy 2)dr starsi wykładowcy, adiuci Ośrodki ped. w PL: Uniwersytet Lódzki -Tadeusz Jalmuza Tytul naukowy: prof. dr hab.
gdzie?: Katedra Historii Wychowania i Pedeutologii Uniwersytet Gdaski |
Post został pochwalony 0 razy |
|
|
|
|
|
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
© 2001, 2002 phpBB Group :: FI Theme
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
|