Forum Grupa Trzymająca Władzę Strona Główna FAQ Użytkownicy Szukaj Grupy Profil Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zaloguj Rejestracja
Grupa Trzymająca Władzę
Jest nas wielu(-_(- _-)_-)nas nie pokonacie
 Nowak-Zmienne i wskaźniki Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy temat Odpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Dejwid
Ojciec Dyrektor
Ojciec Dyrektor



Dołączył: 01 Lut 2007
Posty: 1256
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bielsko-Biała

PostWysłany: Wto 21:48, 06 Lut 2007 Powrót do góry

Zmienna- to czynnik przybierający różne wartości w badanym zbiorze, może nim być np. wiek osób badanych, ich wykształcenie, iloraz inteligencji, typ temperamentu, poziom osiągnięć szkolnych, rodzaj pracy szkolnej czy długość okresu pracy. To podstawowe cechy, symptomy, zjawiska, procesy charakterystyczne dla danego faktu. Są to różnego rodzaju czynniki będące przyczyną lub skutkiem jakiego zjawiska.
Ze względu na wielkość zbioru zmienne dzielimy na:
-zmienne dwuwartościowe [dychotomiczne]: np. płeć (męska, żeńska)
-zmienne wielowartościowe [politomiczne]
-zmienne trzywartościowe [truchotomiczne]: np.. wykształcenie podstawowe-średnie-wyższe
Wyróżniamy rówinież zmienne:
-ciągłe [zmieniające się w spos ciągły np. wzrost,zarost]
-nieciągłe [zmieniające się w sposób nieciągły]
-dyskretne [ zmieniają się skokowo np. poziom wykształcenia]
Zmienne dzielimy również na:
1.jakościowe [kategorialne]
2.ilościowe, którymi są zmienne ciągłe
Oraz:
1.niezależne-to działania które powodują skutki
2.zależna-są skutkami różnych oddziaływań innych zmiennych [niezależnych, pośredniczących]
3.pośredniczace-są to te czynniki które znajdują się i wpływają pomiędzy przyczyną a skutkiem np. choroba ucznia, zmęczenie powoduje ze w tych samych warunkach eksperymentu wywołuje inny rezultat.
4.ilorazowa-natężenie zmiennej jest ileś razy większe od natężenia innego obiektu
5.kontrolna-sprawdza czy wprowadzona zmienna [lub kilka zmiennych] wystarczająco tłumaczy związek przyczynowo skutkowy
Każde zjawisko może być zmienną niezależną, zależną, zakłócającą.
Etapy wyłaniania zmiennych:
-wyłonienie zmiennych
-zdefiniowanie zmiennych
-wyłonienie zmiennych szczegółowych
-dobór wskaźników do każdej zmiennej.

Wskaźnik-to pewna cecha, zdarzenie lub zjawisko na podstawie zajścia którego wnioskujemy z pewnością bądź określonym prawdopodobieństwem, bądź wreszcie z prawdopodobieństwem wyższym od przeciętnego, iż zachodzi zjawisko które nas interesuje.
Wskaźnik jest równocześnie zmienną, tyle, że wskaźnik to zespół cyfr, a zmienna to sformułowana przez nas tendencja.(wskaźnik warstwy nasilenia się-np. liczba rozwodów na 10 tys.)
Wskaźniki definicyjne-wynikają z definicji badanej zmiennej i wskaźnik ten tym lepiej spełnia swą funkcję, im bardziej precyzyjna jest definicja wskazywanego przez nie zjawiska. Chodzi szczególnie o jego definicję operacyjną.
Wskaźniki empiryczne- wskazują na zmienne dające się łatwo i bezpośrednio zaobserwować. Zachodząca zaś relacja między tymi wskaźnikami a wskazywaną przez nie zmienną ma charakter związku empirycznego. O powiązaniu tego rodzaju wskaźników z badaną zmienną możemy przekonać się za pomocą bezpośredniej obserwacji.
Wskaźniki inferencyjne- odnoszą się do zjawisk bezpośrednio niedostrzegalnych i nie wchodzą do definicji badanych zjawisk Podstawą odwoływania się do tego rodzaju wskaźników są często teorie dotyczące zmiennej, na którą wskaźniki te mają wskazywać. Niekiedy jednak badacz jest zdany na samego siebie w ustalaniu wskaźnika inferencyjnego. Polega on wtedy na własnym doświadczeniu, obserwacji różnych faktów, zjawisk. Pomocne wtedy mogą być opinie osób, których dotyczy dana zmienna.

Diagnoza-pojawiła się w medycynie, określano rodzaj przypadłości i miejsce na które trzeba oddziaływać. Jest to porównianie stanu faktycznego z normą, standardem, ideałem [np. pedagogice: stan wiedzy wychowanka]
Działanie paliatywne- jest związane z pojęciem diagnoza, to działanie doraźne, polega na łagodzeniu (likwidowaniu) skutków (objaw).
Koncepcja Marry Ritchmond- uważała że diagnoza powinna zmieniać życie ludzi u ich podstaw. Uważała że każdy człowiek jest inny i nie powinno być standardowej diagnozy. Przyrównała społeczeństwo do organizmu, jeśli jeden człowiek choruje to choruje całe społeczeństwo. Dlatego resocjalizacja jest leczeniem choroby społecznej.
Diagnoza: w medycynie to stan rozpoznawania stanu zdrowia a w resocjalizacji to stan rozpoznawania patologii społecznej.
Etapy diagnozy pedagogicznej:
1.najpierw trzeba dokonać diagnozy TYPU [ czym się przjawia]
2.pozyskanie jak największej ilości informacji
3.konsultacja [kilku fachowców] np. pedagoga, lekarza
Rodzaje:
1.diagnoza PRZYCZYNOWA-a więc określenie źródeł i przyczyn
2.diagnoza FAZOWA-etapy zmian
3.diagnoza PROGNOSTYCZNA- przewidywanie stanów przyszłego rozwoju sytuacji


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
AnieK
asystent/ka grupowego
asystent/ka grupowego



Dołączył: 01 Lut 2007
Posty: 476
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Nibylanda

PostWysłany: Śro 9:42, 07 Lut 2007 Powrót do góry

Dzieki Ci Dawidzie, juz zaczelam sie niepokoic ze tu juz sroda a ja nic nie mam na exam ... zycie ratujesz ... Wesoly


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Dejwid
Ojciec Dyrektor
Ojciec Dyrektor



Dołączył: 01 Lut 2007
Posty: 1256
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bielsko-Biała

PostWysłany: Śro 9:48, 07 Lut 2007 Powrót do góry

i tak wszystkiego nie mam tylko to co wrzuciłem


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy temat Odpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group :: FI Theme
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Regulamin